-


VISSZA A FÕOLDALRA
························································································································································
ELÕZETES SZAVAK · FOTOTIPOLÓGIA · FOTÓKONZERVÁLÁS
························································································································································
DIREKTPOZITÍVEK · NEGATÍVOK ·  POZITÍV ELJÁRÁSOK
························································································································································
MÉRETEK · KÉMIA és TÖRTÉNETI MAGYAR-MAGYAR SZÓTÁR

ZOOOOOOOOOOOOM

SÓPAPÍR

  -
 Névvariánsok:

Sópapír pozitív, sóspapír; salted paper print, plain paper print (ang.); Salzpapier von Kollodiumnegativ (ném.)

  -
 Nyilvánosságra  hozás idõpontja:

1839. W. H. Fox Talbot már négy évvel korábban készített ilyen képet (ld. a talbotípia pozitívnál).

  -
 Használata:

Használatában több szakaszt különböztethetünk meg: az 1860-as évek közepéig inkább a nagyméretű tájképek, valamint a festményszerűen átfestett porték a jellemzőek. Az 1870-es évektől a sópapír tájképek szinte teljesen eltűntek. Az 1890-es évekig színezett portrékhoz, chromotípiákhoz használták, de szinte teljesen kiszorították a gyári matt papírok. Napjainkban a kreatív fotográfusok ismét felelevenítették.

  -
 Felfedezője:

William Henry Fox Talbot.

  -
 Anyaga:

Enyvezett, vékony papír, kötőanyaga nincs, a rostok között és a felületen nagyítóval jól láthatóak az ezüstszemcsék. Gyakorta aranyszínezték, alkalmanként vízfestékkel átfestették.

  -
 Jellegzetességei:

Ha talbotípia negatívról készítik, akkor a sópapír neve talbotípia pozitív. Amennyiben albuminos vagy kollódiumos üvegnegatívról stb. készült a sópapír másolat, akkor nevezzük helyesen sópapírnak.

Klórezüst kimásolópapír. Számtalan változata terjedt el, az enyvezés anyaga szerint arrow-root-, keményítő-, enyv- stb. papírokról is beszélhetünk, bár ezek mind sópapírok.

  -
 Csepp-próba:

vörösvérlúgsó vagy rézklorid cseppre kihalványul, később visszahívható. Mivel nincs kötőanyaga, a kép felülete és a hordozó papír kép nélküli felülete nem különbözik, mindkettő mutatja a papír eredeti faktúráját. Ebből a szempontból általában a sópapír eleje és hátulja sem különbözik. Színe a sárgásbarnától a sötét bíborbarnáig terjed. Erős hajlama van a halványodásra, sárgulásra.

  -
 A készítés módja:

A fényképészek rájöttek, hogy a papír enyvezettsége befolyásolja a kép színét, a tónusok mélységét, a denzitást. Az 1850-es években különféle anyagokkal próbálkoztak, így a zselatinnal, a keményítővel, arrow-roottal, kazeinnel, ír moszattal, tapiókával stb. Az enyvezés célja az volt, hogy az érzékenyítő oldat ne tudjon mélyen behatolni a papír rostjai közé, így nőjön a kontrasztosság. A különféle enyvező anyagok más-más színt adtak a kész képnek, a keményítő barnás, a zselatin vöröses tónust eredményezett. Az anyag nem képezett külön réteget a papír felületén, ezért ezek is matt felületűek, s nagyítóval láthatóak a papír rostjai. Ránézésre nem lehet megállapítani, hogy milyen anyagot használtak e célra.

Barreswill & Davonne 1863-as leírása alapján:
100 ccm desztillált víz
4 g nátrium- vagy ammóniumklorid oldatában
5 percig áztatunk egy jól enyvezett papírt,
majd szárítás után érzékenyítjük:
100 ccm desztillált víz
15 g ezüstnitrát
1 csepp salétromsav oldatában úsztatjuk 2–5 percig,
ügyelve, hogy a hátoldalára ne kerüljön az ezüstből.
Napfényen kb. 10 percig másoljuk, majd mossuk, fixáljuk, vagy színezzük és úgy fixáljuk.

  -
 Méretei:

Mivel leggyakrabban kontaktmásolatok formájában készültek, méreteik az ismert negatívméretekkel egyeznek meg. 30x40 cm már igazán ritkaságnak számít.

  -
 Magyarországi  használata:

Roth Imre kassai fényképész az 1850-es években a felvidéki városokról készített nagyméretű sópapír pozitívokat, ezek a kassai Kelet-Szlovákiai Múzeumban találhatóak. Heidenhaus pesti városképei – szintén az 1850–1860 körüli évekből – a BTM Kiscelli Múzeumában vannak.

  -
 Gyakorisága,  értéke:

Egy párizsi magángalériában az azonos negatívról egy időben – az 1860-as évek elején – készült, egyformán kiváló állapotú, nagyméretű sópapír és albumin másolat közötti árkülönbség tízszeres volt a sópapír javára. Nálunk a nagyméretű, táj- és városképeket ábrázoló sópapír másolatok a legértékesebbek. Fontos, hogy kifogástalan állapotú, lehetőség szerint pontosan meghatározott legyen.

  -
 Konzerválási  feladatok:

Lásd a talbotípia pozitívnál leírtakat.

  -
 Irodalom:

Silber und Salz. Zur Frühzeit der Photographie im deutschen Sprachgebiet 1839–1860. Heidelberg, 1989.

  -
 Internet:

---

 

  -    Magyar Fotográfiai Múzeum  --  Hungarian Museum of Photography    -    Amíg valakinek egy-két, esetleg tíz-húsz fényképe van, úgy tárolja, kezeli, ahogy ô maga  akarja, tudja...

Tôrténeti Fotóeljárások Magyarországon