![]()  | 
    ![]()  | 
    |
![]()  | 
     
       
  | 
  
   | 
     
      VIASZPAPÍR NEGATÍV (LE GRAY - FÉLE) | 
  
| Névvariánsok: |  
       Le Gray-féle viaszpapír negatív; waxed paper, Le Gray waxed paper process (ang.); gewachste Papiernegative, Le Gray Wachspapier Verfahren, Wachspapiernegativ (ném.)  | 
  
| Nyilvánosságra hozás idõpontja: |  
       Gustave Le Gray 1851. február 25-i levelében jelentette be az eljárást az Academie des Sciences-nek, de a részleteket csak 1851 decemberében hozták nyilvánosságra.  | 
  
| Használata: |  
       Nagyjából az 1860-as évek közepéig használták. Fénykora az 1852–1860 közötti időre esik, ekkorra tudtak olyan papírokat gyártani, melyek maximálisan megfeleltek e célnak  | 
  
| Felfedezője: |  
       Gustave Le Gray.  | 
  
| Anyaga: |  
       Hordozója papír, képalkotója az ezüst, valamint rizsfőzet, tejcukor, káliumjodid, ciánkáli, káliumfluorid (ehhez később mézet és tojásfehérjét is tettek).  | 
  
| Jellegzetességei: |  
       A talbotípia módosított, tökéletesített változata. Tónusosabb, részletgazdagabb a talbotípia negatívnál. Ránézetre rozsdabarna, néha a bíbor felé hajló árnyalatokkal, felülete matt, jól láthatóak rajta a viaszozás nyomai. Utazó fényképészek esetében nagy előnyt jelentett, hogy az exponálás előtt két héttel el lehetett készíteni. Angliában nagyon népszerű volt, 1852-ben a Society of Art kiállításán valamennyi tájkép ezzel az eljárással készült. Roger Fenton így fényképezte Anglia és Oroszország épületeit.  | 
  
| A készítés módja: |  
       A papírnegatívot még érzékenyítés előtt viasszal kezelték, így a papír nem szívta magába annyira az ezüstnitrátot, csak a felülete vált fényérzékennyé. Utána rizsfőzet és káliumjodid oldatába merítették, megszárították, majd ecetsav és ezüstnitrát oldatában érzékenyítették. Nedvesen és megszárítva egyaránt lehetett rá exponálni. 1851-ben az expozíciós idő 3–7 perc volt. Alkohol, galluszsav és ezüstnitrát oldatában hívták elő. További nagy előnye volt, hogy az előhívást akár egy hétig is halasztani lehetett.  | 
  
| Méretei: |  
       Általában 10x15 és 24x33 cm között, ennél elvétve nagyobb és kisebb is előfordulhat.  | 
  
| Magyarországi használata: |  
       Hosszú ideig úgy tartották, hogy Rosti Pál közép-amerikai útján, 1857-ben nagyméretű kollódiumos üvegnegatívokat használt. A megmaradt képek alaposabb tanulmányozásával jól látható egyik-másik szélén a papírnegatív szakadása, sérülése. Egyetlen negatívja meglétéről sincs tudomásunk. Rajta kívül nem ismert magyar művelője e technikának.  | 
  
| Gyakorisága, értéke: |  
       Magyarországi közgyűjteményben nem található, vagy nincs agnoszkálva. A műtárgypiacon alig-alig bukkan fel, ezért értéke kiemelkedően magas, különösen, ha a fotótörténet valamely klasszikusa készítette, vagy együtt található a róla készült korabeli másolattal.  | 
  
| Konzerválási feladatok: |  
       A bánásmód hasonlatos a sópapír pozitívoknál ismertetettel. Kerülni kell a róla való másolást, legokosabban tesszük, ha megegyező nagyságú dupnegatívot készítünk róla, s csak azt használjuk.  | 
  
| Irodalom: |  
       John 
        Hannavy: Roger Fenton and the Waxed Paper Process. History of Photography, 
        1993. 3. 233–243. o.;  | 
  
| Internet: |  
       ---  | 
  
![]()  |