|
CARBRONYOMAT |
Névvariánsok: |
Carbronyomás, Carbro nyomat, carbro eljárás; carbro print, carbro process (ang.); Carbrodruck (ném.) |
Nyilvánosságra hozás idõpontja: |
1919. |
Használata: |
1940-ig használták. |
Felfedezője: |
H.F. Farmer, aki az 1905-ben felfedezett ozobróm eljárást tökéletesítette. Ezt fejlesztette tovább F. Garon 1921-ben. A carbro elnevezés a carbon (szén) és a bromide szavak összevonása nyomán keletkezett. |
Anyaga: |
Átviteli papír, rajta festékkép. Előfordulhat, hogy a kész kép nem átviteli papíron van, hanem a kihalványított ezüstképen. Átvihető a kép üvegre, de szélsőséges esetben más hordozókra is. |
Jellegzetességei: |
Kontaktcserzéses nemeseljárás, a brómolaj mellett ezt használták legtovább, egészen az 1940-es évek elejéig. A pigmenteljárás, a mariotípia és az ozobróm előnyeit megőrizte, de ezek nehézségeit (pl nagyméretű negatív) és komplikáltságát megszüntette. Az eredeti pigmentnél a fény hozza létre a pozitív képet, itt viszont kémiai reakció eredményeként jön létre. Ahol a legtöbb az eredeti képen az ezüstredukció, ott rögzül a vele összepréselt carbrón a legtöbb festék. Sokféle szín, nagy tónusgazdagság, nehéz, síma papír jellemzi. Nagyítóval a kép szélén néha dupla kontúr látható, erről ismerhető fel. A körvonalak kicsit lágyabbak lehetnek, mert a zselatinra ható krómvegyületek nem ismernek éles határvonalakat. Három színkivonati negatívról készült pigmentkép egymásra nyomásával jött létre a színes carbro, mely az 1920–30-as években volt népszerű, elsősorban külföldön. A divatmagazinok színes borítóit is ezzel az eljárással készítették, mindaddig, míg az egyszerűbb színes eljárások ki nem szorították. |
A készítés módja: |
Bármilyen brómezüst vagy gázfénypapírra készült képet használhatunk. Gradációja határozza meg a róla készülő carbro keménységét vagy lágyságát. Ezt célszerű savanyú amidol hívóban hívni. (200 ccm vízben melegítve feloldunk 4 g kristályos nátriumszulfitot és 5 g káliummetabiszulfitot. A kész oldatot felfőzzük, üvegbe szűrjük. Hívás előtt 40 ccm-ként 1 g amidolt teszünk hozzá és 50 ccm vízzel hígítjuk.) Segít a további műveleteknél, ha a pozitív képnek körben néhány milliméteres fehér kerete van, így a pigment könnyebben lehúzható. A
pigmentpapír érzékenyítése: Az eredeti pozitívnál kicsit nagyobb pigmentpapírt
a következő törzsoldatokba áztatták be: Az eljárással vetíthető diapozitíveket is csináltak, csak itt az átviteli papír helyett üvegre vitték át a pigmentképet. A tónusok rendjét a cserző eredetiként használt brómezüst előhívópapír határozta meg. A háromszínű carbronál a reliefeket nem papírra vitték át, mint az egyszínűnél, hanem vékony, viaszolt felületű transzparens celluloid-fóliára. Erről tették át őket egymás után papírra úgy, hogy nedvesen összetapasztották a fóliát a papírral. Ezt az átviteli papírt préselték aztán össze a végső papírhordozóval, ami általában baritált zselatinos papír. |
Méretei: |
A 18x24 cm-nél nagyobb képeknél már általában illesztési problémák adódtak, gyakorta látni dupla színes kontúrokat, ezért a 13x18 cm a leggyakoribb méret. |
Magyarországi használata: |
Nálunk nem nagyon terjedt el. A Satrap-kézikönyv még 1927-ben is úgy említi, hogy „eddig ugyan nem túlságosan elterjedt, de valószínű, hogy ez csak rövid idő kérdése". (Satrap fotó-kézikönyv. Berlin-Spindlersfeld, 1927. 99. o.) A színes carbro legismertebb képviselője az Egyesült Államokban az 1920-as évek végén a magyar származású Muray Miklós volt. Művelte még az eljárást Boronkay Kálmán (1938, 1940), Widder Frigyes (1928). Részletes leírása, receptje található a színes carbronak Erlich Jánostól (1935). |
Gyakorisága, értéke: |
A hibátlan, művészileg is értékelhető carbro nyomat minden gyűjtemény kiemelkedő értékei közé tartozik. |
Konzerválási feladatok: |
Miután a fotó halványodó ezüstöt nem tartalmaz, csak a papírt és a festékanyagot károsító tényezőktől kell védenünk. |
Irodalom: |
Satrap
fotó-kézikönyv. Berlin–Spindlersfeld, 1927. 97–99. o.; |
Internet: |
--- |