|  |   |  | 
|  |  | |
|  |  | 
|  | 
 | 
|  | OLAJÁTNYOMÁS | 
|  | |
| Névvariánsok: | Oilprint transfer, oil transfer (ang.); Ölumdruck, Ölausdruck (ném.) | 
|  | |
| Nyilvánosságra hozás idõpontja: | 1873. | 
|  | |
| Használata: | Használata 1904-től az 1930-as évekig. | 
|  | |
| Felfedezője: | W. Abney. G.E.H. Rawlins 1904-ben tökéletesítette, Demachy 1911-től használta. (Eder szerint Hewitt brómolaj-átnyomás módszere inspirálta Demachyt.) | 
|  | |
| Anyaga: | Síma enyvezett papír és zsíros nyomdafesték. | 
|  | |
| Jellegzetességei: | Úgy lehet megkülönböztetni az olajnyomattól, hogy csepp-próbát végzünk. Ha nem duzzad vízre, tehát a kép nem tartalmaz zselatint, akkor átnyomással van dolgunk. A kép majdnem mindig mély-matt, s a hasonló fotóheliogravürrel szemben nem látni nagyítóval az aquatintaszemcséket. A végső képen nincs más, mint festék. | 
|  | |
| A készítés módja: | Az olajnyomat elkészülte után nem hagyjuk megszáradni a festéket, hanem enyvezett, szép felületű papírra átsimítjuk, átnyomjuk a képet sajtóban, grafikai átnyomógépen, vagy csak gumihengerrel szárazon. Ezt újabb és újabb nedvesítés után más színű festékkel többször is megismételhetjük (amennyiben pontosan tudjuk passzer-jelekkel illeszteni a két papírt), s így többszínű olajátnyomásokat is kaphatunk. „Nyomáshoz kizárólag Zanders, Fabriano, Whatmann és különböző japán papírokat használunk, amelyek gyenge előnedvesítésen kívül semminemű előpreparálást nem igényelnek." (Stolz Róbert: Az olajátnyomás magyar technikája) | 
|  | |
| Méretei: | A kép mindig a hagyományos gázfény vagy brómezüst képek méreteihez igazodik. | 
|  | |
| Magyarországi használata: | A technika magyarországi bázisa a Photo Club és a Magyar Amatőrfényképezők Országos Szövetsége. Mindkét helyen előadásokat, gyakorlati bemutatókat szerveztek, műtermet tartottak fenn, ahol asszisztens segítségével használhatták a bonyolult eljárásokat. Stolz Róbert úgy határozta meg a magyar és a német, osztrák átnyomó technikák különbségét, hogy míg az előbbiek lassan építő, keményfestékes módszert használják, addig a magyar átnyomó-technika az igen lágy festékek alkalmazásán alapul. „Megszületett egy különlegesen magyar technika, mely a budapesti Photo Clubból és a Magyar Amatőrfényképezők Országos Szövetségéből indult útjára" – írta Stolz. Ehhez legalkalmasabbnak a Mimosa Velotyp gázfénypapírt és a Bayer brómpapírt tartotta. Stolz Róbert aktív használója is volt az eljárásnak (1925), rajta kívül Werner Irén (1924) nevét is ismerjük. Az 1920-as évek végére fokozatosan elvesztette jelentőségét, s helyébe lépett a brómolaj nyomat. | 
|  | |
| Gyakorisága, értéke: | A nemeseljárások között nem ritka, de szinte mindig művészi, kiállításokon szerepelt képek maradtak meg mára, így különleges odafigyelést igényelnek. | 
|  | |
| Konzerválási feladatok: | Mivel nem tartalmaz zselatint, annak kórokozói nem károsítják. Ezzel szemben minden papírkártevő veszélyezteti. | 
|  | |
| Irodalom: | Vydareny 
        Iván–Fejérváry Sándor: Az átnyomás kézikönyve. Budapest, 1923.;  | 
|  | |
| Internet: | --- | 
|  |  |  |  | 
|  | 
|  |