|
OZOBRÓM |
Névvariánsok: |
Ozobróm, ozobrom nyomás, ozobrómolaj-nyomás; ozobrome, ozobrome process (ang.); Ozobrom, Ozobromdruck (ném.) |
Nyilvánosságra hozás idõpontja: |
1905 |
Használata: |
Az eljárás az 1930-as éveket már nem élte meg. |
Felfedezője: |
Thomas Manly. A Neue Photographische Gesellschaft (NPG) 1908-ban nálunk is forgalomba hozta a szükséges papírt és vegyszereket. Hirdetésük szerint díjtalanul küldtek hozzá használati utasítást is. 1919-ben H.F. Farmer tökéletesítette és carbro néven hozta nyilvánosságra. |
Anyaga: |
Papír, zselatin (ha a pigmentpapíron maradt a kép), festék. |
Jellegzetességei: |
Kontaktcserzéses nemeseljárás. Megtartotta a pigmenteljárás, az ozotípia előnyeit, de a brómezüst kép felhasználása gyorsabbá, kényelmesebbé tette. Tobább javított változata a carbro-nyomás. Alapja egy brómezüst zselatin előhívópapírra készített nagyítás. Ugyanarról az ezüstképről több pigmentképet (max. 4–5) lehetett csinálni. Jelentőségét az adta, hogy egyrészt nem kellett közbülső diapozitívot és arról nagyméretű negatívot készíteni, másrészt, hogy más-más gradációjú nagyításokról más hatású nyomatokat lehetett készíteni. |
A készítés módja: |
Egy tetszőleges negatívról brómezüst zselatin nagyítást készítettek. A kész képet benedvesítették, majd a pigmentpapírt egy kétkomponensű kontaktcserző-halványítóba tették, előbb káliumbikromát és krómsav, másodszor vörösvérlúgsó és káliumbromid oldatába. Ebbe a brómezüst képet is betették, majd rétegoldalukkal egymásnak fordítva összehengerelték őket. Ekkor indult meg a kész képben a kontaktcserzés folyamata. Az ezüstkép fokozatosan teljesen kihalványodott, és közben a vele érintkező pigmentrészeket megcserezte. Langyos vízben hívták elő, A két képet szétválasztották, a pigment áttapadt a zselatinos ezüst képre, ebből kioldották a nem cserződött zselatinos festéket, majd cserezték, mosták, szárították. Volt az eljárásnak olyan változata is, amelynek során a kihalványított ezüstképet is visszahívták a pigment alatt, sőt olyan is, ahol a kész pigmentképet átviteli papírra vitték át, újrahívták a brómezüst képet, s megismételték az eljárást. |
Méretei: |
Leggyakrabban a szabvány fotópapír-méretekhez igazodik, 9x12-től 24x30 cm-ig. Időnként eltérő nagyságokkal is találkozhatunk. |
Magyarországi használata: |
Diskay Sándor nagyon korán, 1909-ben foglalkozott már az eljárással., Kerny István 1929-ben készített ozobrom nyomata a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményében található. Muray Miklós az 1920-as évek végétől világhírt szerzett az USA-ban a color carbroval, amely több színkivonati pigmentkép egymásra másolásából keletkezett, készítése magasfokú szakmai tudást és igényességet követelt. |
Gyakorisága, értéke: |
Elsősorban művészi képek készítésére használták. Nem túl gyakoriak, s ezért értékük a hagyományos ezüstképeknél jóval magasabb. |
Konzerválási feladatok: |
Megegyeznek a pigmentképeknél ismertetettekkel. |
Irodalom: |
A
Fény, 1907. 2. 51–52. o.; |
Internet: |
--- |