|
PINATÍPIA |
Névvariánsok: |
Pinatypia, festőnyomtatás; Pinatype (ang.) |
Nyilvánosságra hozás idõpontja: |
1905 |
Felfedezője: |
Ernst König. |
Anyaga: |
Bikromáttal kezelt zselatinos papír, festék. |
Jellegzetességei: |
Egyszínű, többszínű vagy színes képek előállítására szolgáló nemeseljárás, s mint ilyen, a háromszín-eljárások egyik legegyszerűbbike. Papírképek és diapozitívek készítéséhez is használták. „A pinatypiának nagy hasznát vehetjük akkor, ha ugyanazon lemezről sok diapozitívet kell készítenünk és valamilyen színben kívánatosak a képek, mert az ezüstből álló képek készítése és ezeknek külön színezése nagy mennyiségű kép esetén sokkal körülményesebb." (Szeles Béla: A diapozitívek készítése. A Fény, 1909. 3. 79. o.) |
A készítés módja: |
Az eljárás alapja az a tény, hogy a vörös, sárga, kék alapszínekből minden természetes szín kikeverhető. A fotográfiai képet három ellentétes színű színszűrővel három színkivonati negatívra lehet bontani. Az első felvételhez feltett kék szűrő a sárga kivételével átengedi a színeket, ezért a sárga a negatívon átlátszó lesz. Ezt sárga színnel másolva megkapjuk a sárga színnyomatot, mely az eredetinek csak a sárga színeit adja vissza. A kékeszöld szűrő a vöröset, a narancs a kéket nyeli el. E három kópia egymásra másolásából, átnyomópapírra történő háromszori átvitelével keletkezik a valódi színes kép. A három felvételt állványról, mozdulatlan témáról kellett elkészíteni. |
Méretei: |
A kabinet mérettol felfelé. A 24x30 cm-es már igen ritka, nagyobbat még nem láttam, ami persze nem jelenti, hogy nincs. |
Magyarországi használata: |
Grabowszky Arthur írta 1910-ben: „a színes képek előállítására a háromszínnyomás alapján tulajdonképpen a pinatypiai eljárás van hivatva. Színes képeket az NPG gyárból és a pinatypiai eljárás szerint a höchsti gyárból már több ízben láthattunk, de részben a hosszadalmas és komplikált eljárás, részben a költséges berendezés miatt sok amatőr visszariad az eljárás gyakorlásától." |
Gyakorisága, értéke: |
Magyarországi gyűjteményekben szinte alig található, vagy nincs megfelelően agnoszkálva, ezért egy jól meghatározott, hibátlan példányért minden gyűjteménynek érdemes áldoznia. |
Konzerválási feladatok: |
Színe nagyjából állandó, csak a hosszantartó, durva megvilágítás, a direkt napfény fakítja a színeket. Papír hordozóját mindaz fenyegeti, amirol korábban már szóltam. |
Irodalom: |
A
Fény, 1908. 8. 219–220. o., 9. 247–248. o.; |
Internet: |
--- |