Hogyan (ne) bánjunk (el) régi fényképeinkkel?
  -


VISSZA A FÕOLDALRA
································································································
ELÕZETES SZAVAK · FOTOTIPOLÓGIA · FOTÓKONZERVÁLÁS
································································································
DIREKTPOZITÍVEK · NEGATÍVOK · POZITÍV ELJÁRÁSOK
································································································
MÉRETEK · KÉMIA és TÖRTÉNETI MAGYAR-MAGYAR SZÓTÁR

  -


Mit tegyünk, hogy képeink biztosan elpusztuljanak?

És mit, ha nem akarjuk, hogy tönkremenjenek ?

·····················································································································································································································
[1] · [2] · [3] · [4] · [5] · [6] · [7] · [8] · [9] · [10] · [11] · [12] · [13] · [14] · [15] · [16] · [17] · [18] · [19] · [20] · [21] · [22] · [23] · [24] · [25] · [26]
·····················································································································································································································

  -
Rátapadt papír
ZOOM

Ragasztó
okozta
károsodás

ZOOM
ZOOM
ZOOM
ZOOM

Kifakult
színes kópia

ZOOM


3. Ne csomagoljuk be egyenként a képeket savmentes papírba, mert akkor több helyet foglalnak. Inkább csúsztassuk õket jó szorosan egymás mögé. Az még jobb, ha a képeket technocol rapiddal felragasztjuk egy karton közepére, úgy jobban kezelhetõ. Ha hullámosodik a kép, a hátát jól ragasztózzuk meg, esetleg kétoldalas duplo ragasztócsíkkal lássuk el, attól majd alaposan odatapad. Ha csak az egyik szélét ragasztjuk a kartonhoz celluxszal, akkor még a kép hátát is láthatjuk.

– A képeket, negatívokat egyenként csomagolva tároljuk. Tilos negatívot, fotót hosszú ideig õrizni eredeti tárolódobozában. A fotók csomagolására optimális esetben "silver safe" ezüstbarát papírból készült tartót, palliumot, zacskót használjunk, figyelve arra, hogy a tartók készítése során se változzék a papír kémiai összetétele (pl. savas ragasztótól) Ha silver safe papírra nem telik, bevizsgált savmentes papírt vegyünk, ami lehetõleg magas százalékban rongyból és ne facsiszolatból készüljön. Lignintartalma legyen 0 (vagy ahhoz közelítõ érték), ne legyen kénnel szennyezett (87 % feletti alfa-cellulóz tartalom, 6–7 közötti Ph érték, ne legyen pufferolt). A megvásárolni szándékozott papír elõzetes vizsgálatát bármely képzettebb papírrestaurátor képes elvégezni. A savas papír polimerizációs láncai lerövidülnek, láthatólag sárgul, barnul, törékennyé válik, s egy idõ múlva alkalmatlan a fotó vagy az emulzió megtartására, miközben a képet alkotó ezüstöt is károsítja.

– Kerüljük a legtöbb mûanyagot. Csak bizonyos fajta (pl. Melinex, Mylar) poliészter, polipropilén anyagok jók, melyek nem tartalmaznak lágyító anyagokat, felületükön nincs fényezõ anyag. Kerülni kell az ismeretlen, nem bevizsgált mûanyag tartókat. (Csak az tartsa leforrasztott polietilén zacskóban a képét, aki biztosan el akarja azt pusztítani.)

– A hazai gyakorlatban elterjedt ezüstpergamen (silberweis) zacskók erõsen savasak, a legkisebb nedvesség hatására is rátapadnak a kép felületére. Kerülendõk, csakúgy, mint a celofán.

– Kerülendõ mindenféle maradandó károsodást okozó ragasztó használata.

– Kiállítás, bemutatás során a képek ugyanolyan vagy hasonló körülményeket igényelnének, mint egyébkor. Ezért figyeljünk a tér hõmérsékletére, páratartalmára, a képre esõ fény erõsségére (általában nem haladhatja meg az 50 lux erõsséget). Nedves falakra, direkt napsütés által ért helyekre még fõnöki parancsra se akasszunk fotót.

– Eredeti képet mindig csak mûtárgyvédelmi szempontoknak megfelelõen installálva állítsunk ki, száraz falra, paravánra, max. 50 lux fénnyel megvilágítva, bizonyos fokozottan fényérzékeny anyagok elé UV-szûrõ fóliát téve. A kiállítótermeket, raktárhelyiségeket, restaurátor- vagy konzerválómûhelyeket UV elnyelõ (titánfehér, cinkfehér) festékkel festessük ki. A világításhoz UV-ban szegény fényeket, hagyományos izzólámpákat, halogénizzókat használjunk, neont soha, semmikor. Dekorációnak, vagy állandó kiállítási darabként csak fakszimile másolatokat használjunk.

– A kiállításra szánt képeknek csak a sarkait rögzítsük savmentes papírból hajtogatott vagy készen kapható fotósarkokkal, esetleg enyvezett papírcsíkkal, amelyek a kép hátáról nyomtalanul eltávolíthatóak.

– Vannak fokozottan fényérzékeny eljárással készült fotográfiák. Ezek kiállítása kerülendõ, vagy csak fokozott biztonsági feltételek betartásával, rövid idõre engedhetõ meg. Ez esetben letakart, s csak a látogató által fellebbentett filc fedõlap, csak a nézõ által felvillantott, de folyamatosan nem világító lámpa használandó.

– A legértékesebb, esetleg állandó kiállításon bemutatásra kerülõ mûtárgyakról készíttessünk fakszimile másolatokat.

– A paszpartukartonok, hátlapok szabványainak meg kell egyezniük a raktározásnál használt anyagok paramétereivel.

– Eredeti, archív értékû színes diákat ne vetítsünk, készíttessünk róluk másolatokat. Az értékesebbeket célszerû az üveges keretbõl kiszedve tárolni.

  -
·····················································································································································································································
[1] · [2] · [3] · [4] · [5] · [6] · [7] · [8] · [9] · [10] · [11] · [12] · [13] · [14] · [15] · [16] · [17] · [18] · [19] · [20] · [21] · [22] · [23] · [24] · [25] · [26]
·····················································································································································································································

  -    Magyar Fotográfiai Múzeum  --  Hungarian Museum of Photography    -    Amíg valakinek egy-két, esetleg tíz-húsz fényképe van, úgy tárolja, kezeli, ahogy ô maga  akarja, tudja...