|
Fotótipológia Javaslat a fotótörténeti kutatás egységes felosztási alapjainak létrehozásához
VII. A befogadó szubjektuma szerinti felosztás
Szinte minden más szempontot megelôzve, részben önkéntelenül, az
ember akaratától függetlenül hat. Így működik Roland Barthes tipológiája
is, amely szerint vannak stúdium, punctum és közömbös fotók. Az
elsô csoportba tartoznak azok a képek, amelyek kiváltanak ugyan
valamiféle intellektuális érdeklôdést, de nem nyújtják a punctum
képek „hűha”-érzését, ami azonnal belehasít az emberbe, ha egy számára
fontos képpel találkozik. A stúdium és punctum típusú képek sokszorosát
teszik ki a minden szempontból tökéletesen érdektelen képek.
Addig nincs is baj, míg a fotó szemlélôje magánemberként alakít ki ilyen véleményt. Ám sok hivatalos képhasználó is elsôdleges szempontként alkalmazza, s ez már komoly probléma. |